Serwis korporacyjny
 APA Group  

Industry 4.O

Laboratorium inteligentnej infrastruktury

Na zachodzie, a szczególnie w Stanach Zjednoczonych, współpraca między biznesem a ośrodkami akademickimi, to już standard. Młodzi ludzie lgną na prestiżowe kierunki techniczne nie tylko dlatego, że żądni są wiedzy i innowacji, lecz również z bardziej prozaicznej przyczyny – ze względu na pewność zatrudnienia.

Na takich założeniach oparta jest chociażby egzystencja najbardziej chyba innowacyjnego miejsca na świecie, czyli Doliny Krzemowej w Kaliforni, gdzie nowoczesny biznes cyfrowy nie może istnieć bez studentów i ośrodków akademickich, a uniwersytety nie mogą funkcjonować bez praktyków i aniołów biznesu, którzy wspierają badania i programy stypendialne.

 

Laboratorium

 

A jak ta sytuacja wygląda w Polsce?

W ostatnich latach na pewno wiele się zmieniło, branże takie jak: informatyczna, mechaniczna czy chemiczna coraz częściej wchodzą w kooperacje z uniwersytetami i pracują nad tym, by wspomóc kształcenie młodych ludzi, którzy w przyszłości wejdą na rynek pracy. Duża tu zasługa polskich firm gigantów z sektorów energetycznych, które podbijają także zagraniczne rynki np. KGHM, Orlenu czy Azotów.

Znacznie gorzej jest jednak w branżach nowoczesnych technologii – robotyce, mechatronice, mikroelektronice, rozwiązaniach wirtualnych. Na tym polu uniwersytety nie zawsze nadążają za zmianami na rynku i proponują studentom programy kształceń nie koniecznie dostosowane do aktualnych realiów.

Jak zmienić ten trend i tym samym rozwijać innowacje? Wydaje się, że firmy z branży rozwiązań “smart” powinny bliżej współpracować z ośrodkami akademickimi, dzielić się z nimi posiadaną wiedzą i szukać rozwiązań, które pozwolą obu stronom odnosić maksymalne korzyści.

 

Laboratorium

W 2015 roku APA sama wyszła z taką inicjatywą tworząc na gliwickiej Politechnice pierwsze w Polsce laboratorium szkoleniowe poświęcone rozwiązaniom z zakresu inteligentnego budownictwa. Otwarcie laboratorium na Wydziale Mechatroniki zbiegło się z obchodami 70-lecia powstania Wydziału Elektrycznego, który rozpoczął działalność jako jeden z czterech pierwszych wydziałów Politechniki Śląskiej.

Na potrzeby kształcenia studentów przygotowano 25 stanowisk komputerowych, które wyposażono w autorski program APA – Vision BMS. Kompleksowa automatyka pomieszczenia laboratoryjnego pozwoliła sterować podstawowymi parametrami inteligentnego budynku, projektować własne rozwiązania i testować je w rzeczywistym środowisku. A wszystko to za pomocą smartfonu, tabletu lub komputerowego panelu.

Poznaj kompleksowe rozwiązanie
sterujące automatyką budynkową
Vision BMS.

ZOBACZ WIĘCEJ

Zaproponowane rozwiązania zostały zintegrowane z zarządzaniem wszystkimi systemami w laboratorium: systemem wizyjnym, instalacją alarmową, monitoringiem, kontrolą dostępu, oświetleniem, roletami i żaluzjami. Dodatkowo Vision BMS pozwolił również na monitorowanie bieżącego zużycie energii i sterowanie klimatyzacją sali.

Podjęty projekt to oczywiście kropla w morzu cyfrowych potrzeb, branża inteligentnych rozwiązań budowlanych ciągle potrzebuje bowiem dopływu świeżej krwi, ludzi innowacyjnych i otwartych na nowe rozwiązania, którzy nie są skalani sposobem myślenia, jaki towarzyszył polskiej gospodarce dwadzieścia czy trzydzieści lat temu.

Tylko szerząc wiedzę o automatyce budowlanej i ucząc młodych inżynierów najnowszych rozwiązań jesteśmy w stanie wykształcić pokolenie praktyków, których rozwiązania będą konkurować z tymi proponowanymi na zachodzie. Innowacyjność zawsze była naszą mocną stroną, musimy jedynie stworzyć warunki do tego, by dać jej szansę dojść do głosu.

Cytat
Innowacyjność zawsze była naszą mocną stroną, musimy jedynie stworzyć warunki do tego, by dać jej szansę dojść do głosu.
1 Gwiazda2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (Brak ocen)
Loading...


Zobacz również