Serwis korporacyjny
 APA Group  

Artykuły

Nowe technologie w medycynie. Poznaj najciekawsze rozwiązania i sprawdź, jak wdrożyliśmy je w Bielsku-Białej

W APA Group dążymy do tego, by technologia była bliżej ludzi. W tym także bliżej pacjentów i osób odpowiedzialnych za opiekę medyczną oraz senioralną. Okazuje się, że sztuczna inteligencja w medycynie to już nie tylko pieśń przyszłości, ale rzeczywistość, która dzieje się na naszych oczach. Ostatnio – w klinice American Heart of Poland w Bielsku-Białej. Jak sprawdziły się tam rozwiązania APA? I jak jeszcze może wyglądać przyszłość medycyny sprzężonej z technologią?

Izolacja, która utrudnia kontakt 

Pandemia dała się we znaki wielu placówkom medycznym. Między innymi na oddziale kardiologicznym w bielskiej klinice American Heart of Poland, która podobnie jak inne szpitale, często musiała wykorzystywać izolatkę przeznaczoną dla pacjentów zarażonych koronawirusem. 

Niestety takie rozwiązanie przestrzenne, choć konieczne, było niedogodne zarówno dla personelu, jak i dla pacjenta. Komunikacja była znacznie utrudniona, a jedynym sposobem skontaktowania się był kontakt bezpośredni, obarczony ryzykiem. I generujący zużycie materiału, bo każde przejście pracownika do pomieszczenia wymagało przebrania się w środki ochrony osobistej (np. w kombinezon). 

To samo dotyczyło specjalnych kontenerów do pobierania wymazów. Każde takie badanie wiązało się z wywiadem przeprowadzanymi przez lekarza osobiście. Medycy musieli więc wchodzić do kontenerów, a przed tym przyodziewać się w odzież ochronną. 

System w walce z pandemią 

Opisywanym problemem zajęliśmy się w APA. Chcąc usprawnić działanie bielskiej kliniki, zaproponowaliśmy użycie naszego autorskiego systemu ElodiaMonitor. To technologia opracowana specjalnie na potrzeby ochrony zdrowia. Pozwala na nawiązanie połączenia audio-wideo pomiędzy personelem szpitala a pacjentem. I to w bardzo intuicyjny, nieskomplikowany sposób. 

Samo to rozwiązanie opiera się na końcówkach mobilnych w formie smartfona z zainstalowaną aplikacją APA. Umieszczono je na specjalnych uchwytach przy łóżkach pacjentów (oraz przy fotelach w kontenerach do pobierania wymazów). Do tego dochodzi stanowisko personelu (w punkcie pielęgniarskim oraz dyżurce lekarskiej). Pracownicy mogą korzystać z aplikacji internetowej w przeglądarce Chrome lub Edge.

Nawiązanie połączenia nie wymagało żadnej dodatkowej aktywności ze strony pacjenta, ponieważ aplikacja pracowała 
w trybie autoanswer. Oznacza to, że już po pierwszym sygnale połączenie nawiązuje się automatycznie. Dodatkowo pacjenci mogli za pomocą aplikacji zgłosić do personelu prośbę o kontakt. To przekładało się na:

  • brak konieczności przechodzenia do izolatki lub kontenera,
  • łatwość i szybkość kontaktu, 
  • brak potrzeby przebierania się w ubrania ochronne (poza uzasadnionymi przypadkami), co wpłynęło na mniejsze zużycie materiałów. 

Korzyścią było również to, że etap instalacji i wdrożenia nie komplikował pracy oddziału, był szybki i bezproblemowy. Do uruchomienia systemu nie była konieczna żadna ingerencja w infrastrukturę informatyczną ośrodka, bo stanowiska dla personelu zostały uruchomione na komputerach już zastanych, które rozbudowano jedynie o peryferia do transmisji mediów. Nie trzeba też było korzystać z żadnego dodatkowego oprogramowania specjalistycznego.

Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku końcówek dla pacjentów – telefony wyposażone były w karty SIM, więc nie korzystały z sieci internetowej szpitala. Dodatkowo smartfony pracowały w trybie „kiosk”, co zabezpieczało je przed nieautoryzowanym dostępem do ustawień.

Więcej o tym case study przeczytasz tutaj

Rozwiązania cyfrowe są przyszłością medycyny 

Jakie jeszcze rozwiązania cyfrowe, mobilne i z zakresu sztucznej inteligencji sprawdzają się w medycynie i opiece, także tej senioralnej

Sztuczna inteligencja

Do bardzo zaawansowanych technologii, które dla wielu brzmią wciąż jak scenariusz science-fiction zalicza się choćby AI w diagnostyce medycznej. Algorytmy są już w stanie przeglądać obrazy z badań (np. RTG) i analizować dane pozyskiwane w procesie. 

Póki co te analizy są jeszcze ograniczone, ale ta idea wciąż jest testowana, a w konsekwencji rozwijana i udoskonalana. Wciąż potrzeba oczywiście fachowego oka eksperta, którego po prostu nie da się zastąpić. Ale pewne elementy da się z powodzeniem zautomatyzować i oddać w “ręce” inteligentnej technologii

Dane w chmurze 

Zejdźmy jednak trochę na ziemię lub… przeciwnie, pozostańmy w chmurach. Bo właśnie w chmurze przechowuje się dziś bardzo często dane o pacjentach, na które normalnie musiałyby być przeznaczone ogromne ilości miejsca fizycznego lub na serwerach. Z odpowiednimi zabezpieczeniami (pamiętając o tym, że chodzi o wrażliwe informacje), taka opcja jest najbardziej dogodna i oszczędzająca zasoby. 

Inteligentne zarządzanie budynkiem

Skoro o oszczędnościach mowa, to musimy wspomnieć o jeszcze jednym produkcie APA, który sprawdza się we współczesnej medycynie (i nie tylko). Mowa o naszych systemach BMS, czyli inteligentnym zarządzaniu budynkami. W ten sposób można na przykład kontrolować oświetlenie w mniej uczęszczanych częściach szpitala, co ogranicza zużycie energii elektrycznej. Zwiększa się też komfort przebywających w tej placówce osób: pacjentów i pracowników, bo jest zapewniony optymalny poziom ogrzewania lub klimatyzacji. 

Zdalna opieka i monitoring potrzeb 

Wśród nowatorskich metod warto wspomnieć także o monitorowaniu potrzeb pacjentów wymagających szczególnej opieki. I tu znów pojawia się system autorstwa APA, mianowicie ElodiaLink. Służy on do komunikacji audiowizualnej pomiędzy opiekunami a ich podopiecznymi, którzy na przykład znajdują się u siebie w domu i potrzebują tego, by ktoś nad nimi czuwał i reagował w razie kryzysowych sytuacji.  

System składa się z łatwej w obsłudze aplikacji mobilnej używanej przez seniora oraz aplikacji webowej, z której korzystają opiekunowie. W ten sposób można na przykład zasygnalizować upadek (dzięki czemu szybko otrzyma się niezbędną pomoc). Albo kontrolować zapalanie się oświetlenia podczas nocnych wybudzeń. 

Jak widać, rozwiązań jest sporo. A może być ich jeszcze więcej, nad czym wciąż pracujemy w APA Group. Jak mówi Robert Czarlewski, nasz Business Development Manager: Tempo rozwoju technologicznego w medycynie jest bardzo duże. Technologie rozwijają się bardzo szybko zarówno jeśli chodzi o diagnostykę i leczenie samych pacjentów, jak również rozwiązania związane z obsługą pacjenta w ośrodkach medycznych, czyli wszelkiego rodzaju systemy HIS, RIS, czy PACS. Rozwój technologiczny ostatnio dodatkowo przyspiesza dzięki wzrastającemu wykorzystaniu sztucznej inteligencji i algorytmów uczenia maszynowego. Z jednej strony to wydatnie zwiększa możliwości diagnozowania pacjenta i jego leczenia, a z drugiej strony podnosi poziom technologiczny wielu rozwiązań stosowanych w medycynie.  

 

Zafrapował Cię artykuł? Służę wyjaśnieniami

Zafrapował Cię artykuł? Służę wyjaśnieniami

Robert Czarlewski Business Development Manager
1 Gwiazda2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (oddanych głosów: 2 średnia: 5,00 z 5)
Loading...


Zobacz również