Serwis korporacyjny APA Group  

Artykuły

Jak teleopieka pomaga troszczyć się o osoby starsze i niepełnosprawne?

Osoby starsze, chore i niepełnosprawne, niejednokrotnie wymagają stałej opieki oraz poczucia bezpieczeństwa. Najbliżsi nie zawsze mogą być przy nich całodobowo, dlatego najczęściej sięgają po formy profesjonalnego wsparcia. A gdy zatrudnienie wykwalifikowanej pielęgniarki czy opiekuna nie jest możliwe, na pomoc przychodzi technologia. Poznajcie teleopiekę i jej przełomowe możliwości. 

Nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają już zdalnie kierować zaawansowanymi funkcjami inteligentnych domów, automatyzować pracę fabryk czy nawet jeździć bezobsługowymi samochodami. Jednak warto pamiętać, że inteligentne rozwiązania opracowywane dla budownictwa, przemysłu czy motoryzacji sprawdzają się także tam, gdzie liczy się zdrowie i życie człowieka. Smart technologie są nie tylko spełnionymi marzeniami naukowców oraz wpływowych wizjonerów z obszaru biznesu. To nie tylko kaprysy majętnych czy efektowne symbole finansowego statusu. To przede wszystkim rozwiązania, których celem jest poprawa istniejących warunków życia ludzi oraz zapewnienie im odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Do takich rozwiązań z pewnością należy teleopieka czyli intensywnie rozwijający się, zdalny monitoring osób chorych, starszych i niepełnosprawnych.  

Czym dokładnie jest teleopieka? 

Mianem teleopieki określa się rozwiązania technologiczne, które umożliwiają zdalny monitoring nad osobą wymagającą większej troski, a często również stałego nadzoru. Jej celem jest przede wszystkim podniesienie bezpieczeństwa ludzi starszych, niepełnosprawnych, chorych i nie tylko (z teleopieki korzystać mogą też np. kobiety w zagrożonej ciąży), które zostają same w swoich domach. W razie zagrożenia życia lub zdrowia, system teleopieki alarmuje konsultanta o zaistniałej sytuacji, a także wysyła powiadomienia do bliskich takiej osoby. Dzięki takiemu mechanizmowi można szybko skierować do domu adekwatną pomoc. Teleopieka jest zatem narzędziem systemu opieki, które realnie podnosi komfort życia osoby wymagającej zwiększonej troski, a także pomaga budować jej poczucie bezpieczeństwa oraz samodzielności. Co ważne, rozwiązania z obszaru teleopieki wspierają też bliskich takiej osoby, umożliwiając im stały nadzór nad podopiecznym pozostawionym w domu, bez konieczności rezygnowania z planów zawodowych czy życiowych. 

Korzyści płynące z teleopieki

Ta nowoczesna forma sprawowania opieki, na rynku inteligentnych rozwiązań rozwija się już od kilkunastu lat i ma szereg istotnych zalet. Podopiecznym teleopieka zapewnia lepsze funkcjonowanie, większą samodzielność oraz poczucie bezpieczeństwa. Z kolei najbliższym osób wymagających większej troski, teleopieka pozwala lepiej zorganizować codzienne obowiązki, bez konieczności stałego czuwania nad podopiecznym czy zatrudniania kosztownych opiekunów na dłuższy czas. Osoba objęta tą formą opieki może w prosty sposób wezwać pomoc w razie zagrożenia życia lub zdrowia. 
Z jednej strony teleopieka zakłada łatwy kontakt z wykwalifikowanym konsultantem (np. poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku wbudowanego w telefon stacjonarny czy przenośny, przycisku zawieszonego na szyi lub umieszczonego w specjalnym breloku). Z drugiej zaś strony, teleopieka doskonale łączy się z innowacyjnymi możliwościami automatyki budynkowej czy telemetrii. A warto wspomnieć, że wśród ludzi wymagających stałej opieki są również osoby ograniczone ruchowo, dla których naciśnięcie przycisku może stanowić wyzwanie. Istnieją też przypadki, gdy podopieczny może stracić przytomność i nie jest w stanie wykonać ruchu. W takich sytuacjach doskonale sprawdzają się rozwiązania technologiczne, które na bieżąco wykonują pomiary stanu podopiecznego i alarmują bliskich oraz centralę o niebezpieczeństwie.
 
Do pomiarów najczęściej wykorzystywane są specjalne opaski lub inteligentne urządzenia monitorujące funkcje życiowe użytkownika, takie jak np. tętno czy ciśnienie. Jeśli urządzenie wykryje nieprawidłowości, natychmiast wysyła powiadomienie do konsultanta, a także do bliskiej osoby np. za pośrednictwem dedykowanej aplikacji. To rozwiązanie, które świetnie sprawdza się również w przypadku osób z zaburzeniami pamięci i orientacji. Jeśli urządzenie jest też wyposażone w czujnik GPS, osoby monitorujące stan podopiecznego, podobnie jak i najbliżsi, otrzymują natychmiastowe powiadomienie o zmianie lokalizacji takiej osoby. 

Część systemu zarządzania budynkiem

Teleopieka może być jedną z funkcjonalności inteligentnego domu. Dzięki systemom zdalnego zarządzania budynkiem, takim jak np. Vision BMS stworzony przez APA Group, można z powodzeniem sprawować opiekę nad bliską osobą również na odległość. Praca zawodowa w pełnym wymiarze godzin czy wakacyjne plany nie kolidują z zapewnieniem bezpiecznych warunków podopiecznemu. System zarządzania funkcjami budynku może być też wyposażony w monitoring. Obraz z kamer można śledzić w czasie rzeczywistym z każdego miejsca na świecie. Świetnym rozwiązaniem jest też korzystanie z łatwej w obsłudze aplikacji, dzięki której podopieczny może szybko powiadomić bliskich i centrum zarządzania systemem o zagrożeniu. Inną, bardzo skuteczną opcją, są komendy głosowe, które wydawać może nawet bardzo ograniczona ruchowo osoba. 
 
Poza tym, gdy mowa o domowych zagrożeniach, warto wspomnieć, że nie należy do nich jedynie pogorszenie fizycznego czy psychicznego samopoczucia podopiecznego. Inteligentny dom, którym steruje system, może wyeliminować także wiele innych niebezpiecznych sytuacji. A wszystko za sprawą ulokowanych w domu czujników, które reagują na różnorodne zdarzenia. Wśród nich warto wymienić np. czujnik gazu, czujnik dymu, czujnik ruchu, czujnik temperatury, czujnik upadku, automatyczny dyspenser leków, a także czujnik nacisku. Ten ostatni jest bardzo przydatny w opiece nad osobami leżącymi. W razie, gdy podopieczny np. wypadnie z łóżka, czujnik natychmiast wyśle powiadomienie, a konsultant zorganizuje niezbędną pomoc. 

TeleCura – rozwiązanie na miarę czasu

Jednym z zaawansowanych rozwiązań w obszarze teleopieki jest TeleCura. To platforma i powiązana z nią aplikacja mobilna, która umożliwia sprawowanie opieki nad osobami starszymi i niesamodzielnymi w prosty oraz bardzo efektywny kosztowo sposób. Opieką zajmują się wyspecjalizowane instytucje, a platforma umożliwia bliskim podopiecznego zdalną kontrolę oraz stały kontakt. TeleCura oferuje telemonitoring podopiecznych z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (takich jak tablety czy smartfony). Narzędzie obsługuje zgłoszenia podopiecznych z prośbą o kontakt z opiekunem, a także wezwania alarmowe. Poza tym TeleCura umożliwia przeprowadzenie wywiadu z podopiecznymi w postaci rozmowy wideo i generuje raporty z wywiadów, wykorzystując do tego technologię Google Speech-To-Text. Platforma umożliwia także poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego podopiecznych przez ogólną ocenę stanu ich zdrowia oraz gromadzi niezbędne dane o stanie zdrowia podopiecznego np. informacje o przyjmowanych lekach czy alergiach. Dzięki temu opieka prowadzona jest na bardzo bezpiecznym poziomie, a w razie niebezpieczeństwa, organizowana jest natychmiastowa i dopasowana do potrzeb pomoc.

Teleopieka nie jest nowością na świecie, bo rozwiązania z tego obszaru zyskują popularność już od kilkunastu lat. Szybkie tempo życia oraz deficyt wykwalifikowanych opiekunów na rynku usług medycznych sprzyja rozwojowi technologii. Teleopieka nie tylko poprawia jakość życia podopiecznych i daje im większe poczucie bezpieczeństwa, ale jest też bardzo przydatnym rozwiązaniem dla bliskich osób wymagających stałego nadzoru. 

1 Gwiazda2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (oddanych głosów: 3 średnia: 3,67 z 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Zobacz również