Serwis korporacyjny APA Group  

Smart dom

Interfejs 2.0 w Vision BMS to łatwiejsze zarządzanie

Dzisiejsze systemy zarządzające budynkami składają się z licznych modułów, zawierają wiele zaawansowanych funkcji i różnorodnych opcji. Dla kogoś, kto przygodę z automatycznym zarządzaniem domem czy biurem dopiero zaczyna, obsługa systemu może wydawać się skomplikowana. Z pomocą przychodzą zintegrowane z systemami aplikacje na urządzenia mobilne, które znacznie ułatwiają zadanie. Ich przydatność tkwi w dobrze zaprojektowanym interfejsie, który pozwala każdemu użytkownikowi łatwo sterować obiektem.

Interfejs na miarę potrzeb i czasu

7 dni. Mniej więcej tyle czasu zajmuje użytkownikowi pobranej aplikacji mobilnej zweryfikowanie, czy dalej chce jej używać. Od aplikacji najczęściej oczekujemy tego, co stanowi o jej największej wartości czyli przydatnych i łatwo dostępnych funkcji, intuicyjnej obsługi oraz interfejsu, który będzie zrozumiały dla każdego użytkownika. Wymagamy tych elementów, gdy chcemy korzystać na przykład z ulubionego medium społecznościowego, aplikacji muzycznej, gry czy dowolnego symulatora. Tego samego powinniśmy oczekiwać od aplikacji zintegrowanych z systemem, który zarządza naszym budynkiem. Nowoczesna automatyka budynkowa pozytywnie zaskakuje podejściem do użytkowników. Systemy zarządzające tworzone są z myślą o jak najlepszym dopasowaniu funkcjonalności do różnorodnych potrzeb, a interfejsy zintegrowanych aplikacji projektuje się w taki sposób, by dawać użytkownikom maksimum wygody.

Vision BMS pasuje do każdej przestrzeni - dosłownie i w przenośni.

Zadaniem aplikacji jest przede wszystkim podawanie bieżącego stanu urządzeń w inteligentnym budynku oraz umożliwienie sterowania funkcjonalnościami obiektu każdemu domownikowi czy użytkownikowi biura, niezależnie od tego czy ma 8, 30 czy 70 lat. Jednym z systemów, które posiadają aplikację mobilną z wyjątkowo przyjaznym interfejsem, jest stworzony przez APA Group Vision BMS. To kompleksowe rozwiązanie sterujące automatyką budynkową, które pozwala uzyskać pełen obraz funkcjonalności obiektu, a także zdalnie nim sterować. Aby obsługa systemu była jeszcze łatwiejsza, twórcy opracowali nową wersję interfejsu aplikacji Vision BMS 2.0. Aplikacja jest zintegrowana z jednostką centralną oraz z poszczególnymi urządzeniami w budynku, by umożliwiać sterowanie funkcjami systemu 24/7 z dowolnego miejsca. Zaś sam interfejs został zaprojektowany w taki sposób, by to użytkownik decydował, co ma być w nim widoczne. Okna sterowania mogą przybrać uproszczony charakter z dostępem do podstawowych funkcji, ale mogą też mieć bardziej rozbudowany układ, który umożliwia dostęp do bardziej skomplikowanych działań.

UX i UI design w służbie użyteczności

Aby mógł powstać interfejs na miarę oczekiwań i możliwości odbiorców, potrzeba ścisłej pracy UX i UI designerów. UX design to inaczej projektowanie user experience czyli doświadczenia użytkownika. Można śmiało powiedzieć, że UX to projektowanie zorientowane przede wszystkim na człowieka. Jego celem jest maksymalne zwiększenie zadowolenia odbiorcy przez poprawę funkcjonalności i użyteczności. W efekcie użytkownik otrzymuje produkt (czyli np. platformę lub aplikację mobilną), który wyróżnia dopasowany design, intuicyjna i łatwa obsługa, przydatne funkcje oraz w pełni przyjazna interakcja. Zanim powstanie taki projekt UX designer musi zbadać potrzeby wszystkich potencjalnych użytkowników, poznać ich oczekiwania, a następnie testować różne ścieżki. Weryfikuje w ten sposób, które funkcje czy mechanizmy działania powinny znaleźć się w ostatecznej wersji projektu. UX designer obserwuje sposób uzyskania celu, czuwa nad integracją, ściśle współpracuje z UI designerem oraz zespołem deweloperskim, który zajmuje się wcieleniem projektu w życie.

Z kolei UI design to przestrzeń, w której przygotowany jest user interface czyli interfejs użytkownika. UI designer ma za zadanie zamienić zaproponowany układ i zawartość (treści, materiały multimedialne) w atrakcyjny dla użytkownika interfejs. To on jest odpowiedzialny za stworzenie stylu przewodniego, dobór grafik i elementów multimedialnych, spójność z identyfikacją wizualną, zaproponowanie najlepiej dopasowanego układu, a także prototypowanie. Poza tym UI designer współpracuje ściśle z UX designerem oraz z deweloperami podczas wdrożenia wypracowanych rozwiązań. Dzięki wielu badaniom, testom i współpracy specjalistów powstaje efekt końcowy w postaci aplikacji mobilnej z przyjaznym dla użytkownika interfejsem.

Co powinien mieć interfejs aplikacji do sterowania?

Nowoczesne interfejsy aplikacji mobilnych zintegrowanych z systemami do zarządzania automatyką budynkową pozwalają wygodnie korzystać ze wszystkich dostępnych funkcji dosłownie każdemu użytkownikowi. Trzeba pamiętać, że z możliwości systemu docelowo może korzystać nie tylko właściciel firmy czy obiektu, ale także jego współpracownicy (jeśli mowa o biurze) lub najbliżsi w każdym wieku (kiedy mowa o sterowaniu inteligentnym domem). W praktyce oznacza to, że funkcjonalnościami obiektu może z powodzeniem zarządzać zarówno dziecko, jak i osoba starsza, dla której nowoczesna technologia nierzadko stanowi wyzwanie. Co zatem powinno znaleźć się w ramach przyjaznego interfejsu? Przykład dobrze zaprojektowanego interfejsu znajdziemy w nowej aplikacji Vision BMS 2.0 Jego największe zalety to:

Nowoczesny design i personalizacja

Nowoczesny, przejrzysty design pozwala na wybór szaty graficznej. Użytkownik może dostosować układ i widok do swoich preferencji kolorystycznych.

Szybka konfiguracja widoków dla integratora

W nowej wersji aplikacji wiązanie funkcji i akcji z elementem graficznym ograniczono do zupełnego minimum. Oznacza to, że aplikacja sama dobiera formę graficzną przycisku czy sygnalizatora do konfigurowanej funkcji w taki sposób, by zapewnić jej spójną formę i maksymalnie dostępne funkcje.

Uniwersalna platforma

Uniwersalna platforma współdzieli funkcje pomiędzy rozwiązaniem mobilnym i panelami ściennymi – z tych samych widoków można korzystać zarówno na panelu ściennym, jak i na własnym smartfonie czy tablecie.

Gotowość do odtwarzania scenariuszy, scen i sekwencji

Interfejs użytkownika został przygotowany pod kątem wywoływania gotowych scenariuszy, scen i sekwencji – dzięki temu jest prosty i intuicyjny. Użytkownik nie musi skupiać uwagi np. na sterowaniu  każdą oprawą osobno. Za jednym kliknięciem może wywołać scenariusz np. “Kino”, który spowoduje przygotowanie przestrzeni salonu do oglądania filmu.

Możliwość podglądu obrazu z kamer

Aplikacja pozwala na podgląd obrazu z kamer sieciowych wykorzystujących protokół RTSP, co daje użytkownikowi bardzo szerokie pole do działania i szybkiej reakcji w razie zagrożenia. Obraz z kamery jest transmitowany bezpośrednio do aplikacji mobilnej z pominięciem serwera BMS.

Jedna wybrana funkcja dla każdego

Interfejs został przygotowany w taki sposób, aby każdy mógł korzystać z jednej wybranej funkcji w pokoju, np. sterowania oświetleniem. Dostęp do pozostałych funkcji sterowniczych użytkownik zyskuje, gdy poda kod PIN.

Podział na dwa obszary: widget mobilny i lista przycisków mobilnych

Widok główny aplikacji został podzielony na dwa obszary – widget mobilny oraz listę przycisków mobilnych. Widget mobilny jest zawsze widoczny i może być wyposażony w funkcjonalności najczęściej wykorzystywane przez użytkownika, np. informacje o stanie alarmu czy temperaturze na zewnątrz. Dzięki niemu można sterować wybranymi funkcjami, np. bramą wjazdową, garażową. Na widgecie znajduje się także sygnalizator wielostanowy, który pokazuje użytkownikowi stan wybranej funkcji, np.:

  • stan alarmu i kolor zielony – wszystko przebiega zgodnie ze scenariuszem uzbrojenia budynku;
  • kolor pomarańczowy – w scenariuszu uzbrojenia wystąpiło jakieś zakłócenie np. budynek po 20.00 nadal nie jest uzbrojony;
  • kolor czerwony – błąd w scenariuszu np. nie można uzbroić alarmu w wyniku uszkodzenia czujki.

Kliknięcie ikony otwiera Dziennik Zdarzeń systemu, w którym możemy znaleźć bardziej szczegółowe informacje o zdarzeniach mających miejsce w systemie (np. godziny uzbrojenia i rozbrojenia alarmu, osoby, które wykonywały polecenia). Pod widgetem znajduje się lista przycisków mobilnych przewijana w pionie. Przyciski te służą do wywoływania akcji, uruchamiania scenariuszy lub widoków z możliwością sterowania każdym obwodem w pomieszczeniu. Na przyciskach można wyświetlić informację zwrotną, czy dana akcja została wykonana lub jaki scenariusz jest obecnie aktywny.

Intuicyjna prezentacja danych pomiarowych

Prosta i intuicyjna prezentacja danych pomiarowych na wykresach rocznych, miesięcznych, tygodniowych czy dziennych to ważny element interfejsu. W aplikacji możemy sprawdzić zarówno przebiegi bieżące, jak i dane dotyczące zużycia mediów. Wykresy bieżące sygnalizują użytkownikowi przekroczenia (w dół i/lub górę) względem wartości średniej obliczonej za dany okres czasu. W ten sposób można łatwo identyfikować problemy np. spadki napięć od razu po otworzeniu widoku z wykresem.

Opcje fullscreen

Wykres i okno kamery z możliwością powiększenia do fullscreena. Dzięki temu użytkownik może wyświetlić w pełni czytelne dane lub obraz z kamery.

Ważne dane w jednym miejscu

Nowy interfejs aplikacji znacznie ułatwia kontakt z integratorem systemu. Dane użytkownika takie jak telefon, adres mailowy są przechowywane w aplikacji. W razie jakichkolwiek problemów użytkownik wybiera jedynie odpowiednią opcję na ekranie, co powoduje wykonanie bezpośredniego połączenia telefonicznego lub wysłanie wiadomości mailowej do specjalisty. System podpowiada także, jakie elementy warto sprawdzić, kiedy nie można połączyć się z aplikacją serwerową.

Ulepszony interfejs - obsługa w zasięgu ręki

Miarą dobrze zaprojektowanego systemu zarządzającego automatyką budynkową jest prosta i intuicyjna obsługa, którą umożliwia przyjazny interfejs aplikacji na urządzenia mobilne - jak w przykładzie Vision BMS 2.0. Dostosowanie układu i dostępnych funkcji do potrzeb oraz możliwości użytkownika powoduje, że zarządzanie inteligentnym domem lub biurem staje się niezwykle proste i w pełni intuicyjne. Korzystanie z zaawansowanych funkcji zautomatyzowanego budynku jest teraz w zasięgu ręki każdego użytkownika obiektu.

 

1 Gwiazda2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (oddanych głosów: 2 średnia: 4,50 z 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Zobacz również