Serwis korporacyjny APA Group  

Artykuły

Czy idea Proptech ma szansę podnieść standardy w branży budowlanej?

Hasło Proptech pojawia się dziś na ustach wielu specjalistów z branży budowlano-deweloperskiej. Skutecznie łączy producentów innowacyjnych rozwiązań, projektantów, deweloperów, inwestorów, a także potencjalnych użytkowników nowych technologii w budynkach. Co stoi za obiecującym trendem Property Technology i jak rzecz rozwija się na polskim rynku? 
 
Z jednej strony o Proptechu mówi się w kontekście tworzenia innowacyjnych lokalizacji o podwyższonych standardach, a z drugiej podnoszenia standardu w budynkach już istniejących. Proptech pojawia się już w kontekście projektowania, przejawia się w tematach doboru materiałów budowlanych czy sposobach konstruowania, a także rozwiązań technologicznych pozwalających sterować funkcjami budynku. Nowe możliwości w trendzie Proptech mają zwiększyć efektywność i wydajność budynków, a także podnieść ogólne standardy projektowania, konstruowania oraz wyposażania obiektów. Co jednak najważniejsze - działania w obszarze Proptech mają na celu dążenie do łączenia sił różnych firm i specjalistów, by użytkownik końcowy mógł zyskać w pełni funkcjonalny budynek, w którym poczuje się komfortowo. 

Ważna część digitalowej transformacji

Rewolucja technologiczna w branży budowlanej przyniosła wiele rozwiązań na miarę czasu i potrzeb użytkowników. Proptech jest jednym z ważnych elementów digitalowej transformacji, często stawianych przez ekspertów obok takich idei jak SmartCity, Fintech, Industry 4.0 czy IoT. Pojęcie Proptechu szybko znalazło swoich entuzjastów i na dobre wpisało się w krajobraz branży budowlanej. Proptech to skrót od sformułowania Property Technology często nazywanego wymiennie Real Estate Technology. Warto pamiętać, że Proptech jest wciąż nowym pojęciem, a jego ścisła definicja wciąż czeka na dokładne określenie. Wątpliwości najczęściej pojawiają się na poziomie klasyfikacji rozwiązań technologicznych. Eksperci spierają się o to, czy mianem Proptechu można określać wszystkie innowacyjne technologie w branży budowlanej, czy tylko te, które wpisują się w trend digitalizacji, a także o to, czy horyzontalne rozwiązania biznesowe również można określać mianem Proptechu, gdy kierowane są do branży budowlanej. Trudno dziś o jednoznaczną definicję, jednak jedno jest pewne - w obszarze Proptech znajdują się kreatywne, innowacyjne, skrojone na miarę przyszłości i oczekiwań użytkowników rozwiązania technologiczne, które realnie zmieniają rzeczywistość.

System BMS w świecie Proptech

Firmy specjalizujące się w innowacyjnych rozwiązaniach IT dla budownictwa coraz lepiej odnajdują się w przestrzeni Poptechu, proponując rozwiązania na miarę trendu i potrzeb. APA Group jako firma specjalizująca się w budowie rozwiązań z zakresu IT oraz szeroko pojętej automatyki, patrzy na Proptech szeroko i z nadzieją na przyszłość. U podstaw naszych nowoczesnych  rozwiązań leży digitalizacja usług oraz procesów zachodzących w ramach infrastruktury budynkowej. Dzięki automatyzacji możemy elastycznie modelować sposób funkcjonowania obiektu. Szybki rozwój technologii dostarcza w tych obszarach coraz więcej możliwości, a obecne na rynku rozwiązania spełniają najbardziej skomplikowane wymagania użytkowników, co doskonale wpisuje się w działania Proptech. Kompleksowe rozwiązania na miarę potrzeb i świadomości użytkowników są ważnym elementem budowania lepszych standardów budynkowych. W tym zakresie typ obiektu czy rodzaj działalności, jaką użytkownik prowadzi nie ma większego znaczenia. Technologia pozwala dziś dopasować możliwości do każdego użytkownika obiektu. 

Technologia w służbie efektywności 

Jednym z ciekawszych obszarów, w których technologie łączą się, by zapewnić wysoki poziom wygody i podnosić standard przebywania w obiekcie są przedsiębiorstwa produkcyjne. Tam, gdzie ciągły monitoring procesów oraz ich usprawnianie to istotny aspekt działalności, technologia znacząco zmienia rzeczywistość. Dzięki innowacyjnym możliwościom, firmy skutecznie podnoszą efektywność, oszczędzają energię, optymalizują koszty, a produkcja staje się bardziej wydajna. System BMS w zakładzie zapewnia też pracownikom produkcji odpowiednie warunki związane z bezpieczeństwem oraz komfortem ich pracy. Poza tym monitoruje i analizuje parametry pracy maszyn produkcyjnych, dzięki czemu z wyprzedzeniem przewiduje awarię, umożliwiając sprawne działania serwisowe. Nowe możliwości systemu BMS obejmują też funkcje logistyczne. Ich automatyzacja oraz digitalizacja przenoszą przedsiębiorstwo na inny poziom w obszarze efektywności procesów. Innowacyjny BMS zakłada wykorzystanie takich funkcji, jak bezobsługowa awizacja taboru logistycznego, kierowanie kolejką oraz jej buforowanie czy szybka weryfikacja załadunku. Całość procesu jest na bieżąco analizowana, a jego przebieg raportowany. Wszystkie funkcje realizowane są w oparciu o jedną platformę technologiczną, która w przyszłości będzie mogła być elastycznie rozbudowywana oraz dowolnie konfigurowana. 

Hotele jutra i funkcjonalny BMS 

Kolejnym obszarem, w którym technologia podnosi standardy przebywania w obiekcie jest branża hotelowa, a nie od dziś wiadomo, że hotele to wyjątkowo wymagające inwestycje. Im więcej gwiazdek, tym wyższa klasa obiektu, a co za tym idzie - większe wymagania gości. Na sprawne funkcjonowanie hotelu składa się wiele różnorodnych, współpracujących ze sobą systemów. Dzięki nim gość hotelu otrzymuje długą listę usług, z których może skorzystać w ramach swojego pobytu. Jakość oraz sprawność realizacji usług w dużej mierze decyduje o końcowej ocenie hotelu, rekomendacjach gości i przyszłości obiektu. Digitalizacja oraz automatyzacja wybranych procesów wydaje się więc naturalnym kierunkiem rozwoju w kontekście inwestycji hotelowych. Jak pomaga w tym system BMS? To kompleksowe rozwiązanie, które nie tylko monitoruje, ale też steruje całością obiektu, a nawet całym kompleksem obiektów. Nowoczesny BMS zakłada przede wszystkim umożliwienie klientowi końcowemu sterowanie wybranymi funkcjami obiektu oraz pokoju. Dzięki temu gość hotelowy zyskuje szereg korzyści praktycznie na każdym etapie swojego pobytu, który dzięki zaawansowanej technologii staje się w pełni komfortowy i dopasowany do indywidualnych preferencji.
Zakres wykorzystania tej technologii zależy tylko od inwestora i standardu, jaki chce stworzyć w swoim obiekcie. BMS, który powstał w APA, zakłada udostępnienie klientowi hotelu dedykowanej aplikacji mobilnej. Aplikacja umożliwia łatwe i sprawne korzystanie z infrastruktury oraz różnych usług obiektu. BMS umożliwia klientowi zamówienie podstawowych usług hotelowych, takich jak rezerwacja miejsca parkingowego, przygotowanie oczekiwanego komfortu w pokoju lub zamówienie innych dodatkowych usług z trasy, jeszcze przed dotarciem do obiektu. Innym cennym usprawnieniem jest opcja szybkiego meldowania. Przy pomocy omawianej aplikacji mobilnej meldowanie ogranicza się do weryfikacji danych i zatwierdzenia możliwości pobytu gościa. Wszystko dalej sprawnie przebiega w ramach rozwiązań, które zarządzają hotelem. To wyjątkowo atrakcyjna funkcja dla wszelkich bezobsługowych aparthoteli. Po autoryzacji szybkiego meldowania aplikacja otwiera przed klientem możliwości korzystania ze wszystkich zdefiniowanych usług. Dzięki niej, klient otwierając pokój, zyskuje możliwość całkowitej kontroli nad jego funkcjami. Może zamówić serwis sprzątający, zarezerwować miejsce w restauracji, ustawić status pokoju na “nie przeszkadzać”, czy przedłużyć dobę hotelową bez konieczności schodzenia do recepcji. Możliwości technologiczne w branży hotelowej w dużej mierze wyprzedzają dziś standardowe potrzeby inwestorów, otwierając przed nimi zupełnie nowe perspektywy.

Biuro dopasowane do potrzeb

Technologia doskonale wspiera też obiekty biurowe, gdzie większość z nas spędza minimum 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. Podobnie jak w przypadku hoteli, pracownicy biur mogą z powodzeniem korzystać z możliwości dedykowanej aplikacji mobilnej. Dzięki temu każdy użytkownik biura zyskuje przydatne narzędzie, które pozwala mu nie tylko sprawnie poruszać się po całym obiekcie i jego otoczeniu, ale też dostosować poszczególne funkcje do swoich preferencji. Wszystko, by warunki pracy były maksymalnie komfortowe, a praca bardziej wydajna. Nowoczesna technologia pozwala dziś na przykład sterować parkingiem, daje dostęp do biura, umożliwia też sterowanie różnorodnymi funkcjami w ramach wydzielonej przestrzeni biurowej np. gabinetu czy sali konferencyjnej. A wszystko odbywa się w ramach jednego rozwiązania klasy BMS. Aplikacja mobilna posiada również swoje zabezpieczenia, by niepowołane osoby nie mogły wejść do przestrzeni biurowej. W związku z tym prawa dostępu do funkcji różnią się też między użytkownikami biura. Inne uprawnienia będzie miał  zarządca budynku, inne zarządca części biurowej, a zupełnie inne użytkownik końcowy. 

Użytkownik w centrum zainteresowania

Dziś coraz więcej użytkowników budynków ma ogromną świadomość tego, jakie warunki są optymalne dla dobrego funkcjonowania czy pracy w obiekcie. Użytkownicy coraz częściej wiedzą też, co poprawia ich komfort we wnętrzach oraz jakie możliwości mogą przynieść im nowoczesne rozwiązania technologiczne zaliczane do trendu Proptech. W takiej rzeczywistości otwarcie się rynku budowlanego na nowe technologie to słuszny i przyszłościowy kierunek. Idea Proptech, a także branżowa dyskusja nad rozwojem poszczególnych technologii budynkowych pozwala nie tylko poprawnie identyfikować potrzeby rynkowe, ale też skutecznie na nie odpowiadać. Na takim podejściu wygrywa zarówno inwestor, projektant, producent innowacyjnych rozwiązań z zakresu IT oraz automatyki budynkowej, deweloper, zarządca i najważniejsza osoba w całym układzie - użytkownik końcowy. Warto pamiętać, że ostatecznie to jego potrzeby będą wyznaczać kierunek dalszego rozwoju technologii budynkowych. Witajcie w erze Proptech. 
1 Gwiazda2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (Brak ocen)
Loading...

Dodaj komentarz

Zobacz również