Serwis korporacyjny APA Group  

Internet of things

APA Black House – impossible until it’s done

Inteligentny dom - czyli jaki? Dla kogoś, kto nie ma obeznania z technologią BMS, może się to wydawać sformułowaniem na wyrost. Bo co to w ogóle znaczy, że przestrzeń jest inteligentna? Mówi do nas? Rozumie nas? Wie jak zachowywać się w określonych sytuacjach? Uczy się? Dokładnie tak. Inteligentny dom, to nie wyświechtana fraza, to umiejętność interakcji i reagowania na określone wydarzenia, których “zwykłe cztery ściany” nie potrafią przewidzieć.

Technologii BMS nie da się opowiedzieć prostymi słowami. Ale można ją pokazać. Sprawić, by odbiorca odbierał ją wszystkimi zmysłami. Bo właśnie o to chodzi - o doświadczenie. Kiedy człowiek bierze do ręki komórkę i za jednym, dwoma kliknięciami, nie ruszając się z wygodnego fotela, jest w stanie całkowicie zmienić wystrój pokoju poprzez dobór odpowiedniego oświetlenia, temperaturę, zapach czy efekty audiowizualne, to nagle niezrozumiałe słowa building management system nabierają nowego znaczenia. Technologia i aspekt inżynierski przestaje się liczyć, na plan pierwszy wychodzą: komfort, wygoda i bezpieczeństwo. No i oszczędności, z których sprawę zdajemy sobie po dwóch, trzech miesiącach od momentu, gdy nasza inteligentna przestrzeń zacznie zbierać informacje o zużyciu prądu czy wody.

Spotykając się z problemem niezrozumienia automatyki budynkowej, postawiliśmy sobie pytanie. A co gdyby odbiorca mógł doświadczyć takich przeżyć w praktyce, nie w jednym pokazowym pomieszczeniu, lecz w kilku, albo najlepiej w całym dwupiętrowym domu… Czy wtedy zrozumiałby, że fraza “inteligentny” nie jest wyrażeniem na wyrost?

Co gdyby zbudować dom otwarty, w którym użytkownik mógłby doświadczyć różnych aspektów systemów BMS, poznawać nowoczesne rozwiązania IT, a nawet wynajmować taką przestrzeń na własne cele biznesowe? Co gdyby taki dom nigdy, nie został ukończony, nie zamknął się na to, co w technologii nowe i odkrywcze? Gdyby stanowił innowacyjną przestrzeń, w której kreatywne głowy mogłyby spotykać się, dyskutować i nawzajem inspirować, tworząc nową, biznesową wartość?
Odwiedź showroom
 
 
Od postawienia sobie takich pytań, do momentu gdy APA Black House – bo tak nazwaliśmy powstały projekt – przywitał pierwszych gości minęło ponad dwa lata. Dom, który u swoich fundamentów był szarym, typowym budynkiem z minionej epoki, przerodził się w showroom nowych technologii, w którym dodatkowo znalazło się miejsce na nowe biuro firmy i pracę nad najbardziej kreatywnymi projektami APA Group. 

Zgodnie z założeniami APA Black House ma służyć nie tylko pracownikom APA ale również partnerom biznesowym i podmiotom zewnętrznym, które szukają kreatywnej i nowoczesnej przestrzeni na własne potrzeby. Zainteresowane strony mogą zarezerwować poszczególne pokoje za pomocą specjalnego systemu rezerwacji i samemu przekonać się czy budynek jest naprawdę inteligentny.

Zgodnie z najnowszymi trendami internetu rzeczy i rozwiązań streamingowych APA zamierza udostępnić wkrótce sterowanie podstawowymi parametrami domu również poprzez internet. Bez przychodzenia na miejsce, każdy będzie mógł się przekonać o zaletach inteligentnego budownictwa i technologii Nazca. Wszystko w celach popularyzowania wiedzy na temat smart buildingu i budowania doświadczeń opartych o unikatowe user experience.
 
W zamyśle APA Black House łączy nowoczesną technologię z atrakcyjnym, futurystycznym designem, który już z ulicy ma przyciągać uwagę przechodniów. Na jego terenie znajduje się także mini hotel dla gości, przestrzeń na dachu zarezerwowana na ogród, szklarnię i niewielką kawiarnię.
 
Dom działa w oparciu o flagowe systemy APA Group – Vision BMS oraz Nazca, które koordynują całość; oraz o produkty partnerów, które dostosowują się do użytkownika, wchodzą z nim w interakcję i dostarczają praktycznych, ułatwiających życie rozwiązań. Znalazły się tu między innymi systemy takich producentów jak: Canon, Philips, Ecophon, Uniwex czy Inter Sicherheits Service. Użytkownik może testować je w jednym z kilku showroomów o różnym przeznaczeniu.
 
Cytat
„Dla większości odbiorców technologie inteligentnego domu stają się zrozumiałe i użyteczne dopiero wówczas, gdy sami mogą przekonać się o ich działaniu – dotknąć, usłyszeć, a także zobaczyć konkretne oszczędności, jakie przynoszą” – Artur Pollak, Prezes APA Group
 

Smart Room – to showroom indywidualny służący indywidualnym celom biznesowym, kuluarowym rozmowom czy prezentacji treści w węższym gronie. Jak wszystkie pozostałe showroomy, wyposażono go w najnowocześniejszy sprzęt audio, sterowanie światłem, dźwiękiem, temperaturą czy regulacją powietrza. W pomieszczeniu umieszczono szyby typu “Smart Glass”, które pozwalają w ciągu sekundy zamienić transparentną powierzchnię w mleczno-białą i tym samym stworzyć bardziej intymne warunki spotkania. 

Deep Blue – to kameralna salka o przeznaczeniu przemysłowym, w zamierzeniu służąca spotkaniom tematycznym i szkoleniom. Centralny element sali stanowi długi stół wokół, którego skupiają się goście oraz matryca video składająca się z czterech odrębnych ekranów –  mogą być na nich wyświetlane oddzielne treści. Ważny element wyposażenia pokoju będzie wkrótce stanowić także mini linia produkcyjna pokazująca rozwiązania APA Industry z zakresu branży automotive. Pomieszczenie posiada nagłośnienie Ecler w różnych strefach, klimatyzację Samsung, czujnik temperatury, oświetlenie Philipsa oraz czujniki ruchu. 

Opportunity Ocean – to największy i najbardziej uniwersalny z dostępnych pokoi. Duża, podzielona na kilka części przestrzeń konferencyjna, może służyć różnorodnym celom biznesowym i kreatywnym – począwszy od tematycznych śniadań czy lekcji Yogi okraszonych relaksacyjną muzyką i orientalnymi zapachami, po prestiżowe konferencje i panele dyskusyjne, a na firmowych dyskotekach kończąc. Goście mają do dyspozycji nowoczesny sprzęt audiowizualny, access pointy do internetu, mogą sterować oświetleniem Philips oraz temperaturą i komfortem powietrza (klimatyzacja Samsung) – wszystko wedle wcześniej opracowanych scenariuszy eventów. 

Cinema Paradiso – multiroom o typowo multimedialnym zastosowaniu, związany z relaksem i rozmowami kuluarowymi. Prezentowane są tu prestiżowe sprzęty audiowizualne partnerów oraz system oświetlenia Philips, które pozwalają dowolnie dobierać scenariusz wydarzeń do potrzeb i oczekiwań gości – sterując źródłami i siłą dźwięku, natężeniem i barwą światła oraz temperaturą i nawilżaniem powietrza, a także wyświetlać treści video w najwyższej rozdzielczości obrazu. 

Exclusive – tuż przy pomieszczeniu multimedialnym zlokalizowano lounge room służący do luźnych, biznesowych rozmów. Można w nim włączyć niezależne źródło dźwięku z odrębną od Multiroomu muzyką oraz zobaczyć nowoczesny sejf jednego z partnerów. W czasie spotkań biznesowych rozgrywane są przy jego pomocy różne wersje scenariuszy pozwalające umieścić w nim np. unikatowe prezenty dla gości lub wykwintne wina. 

Łazienka – tak, tak, ona też ma inteligentny charakter. Gustownie zaprojektowana przestrzeń została wyposażona w transparentne membrany sufitowe Barrisol Lumier oraz nowoczesną elektronikę, która oferuje rozwiązania niespotykane w tego typu pomieszczeniach. Centralny element stanowi inteligentne lustro, na którym wyświetlane są informacje pogodowe, zdjęcia natury czy treści adekwatne do tematu spotkania lub charakteru gości. Dzięki technologii Screen Mirroring można na nim wyświetlić także informacje bezpośrednio ze smartfona. Delikatna muzyka i możliwość dowolnego sterowania barwą i natężeniem światła dają wrażenie przytulności i wyciszenia, a system informacji o zajętości toalet i czujniki ruchu pozwalają oszczędzić na kosztach mediów oraz w jasny sposób dają użytkownikom sygnał o dostępności pomieszczenia. 
 
Zapraszamy do zwiedzania!
 

Dodaj komentarz

Zobacz również