Serwis korporacyjny
 APA Group  

Artykuły

Era BMS – Building Managment System

Nadchodzi era rozwiązań BMS czyli Building Managment System. Eksperci branżowi od dawna prowadzą dyskusję, czym tak naprawdę jest system BMS oraz kiedy zaczyna i kończy się jego rola. Jak nazwa wskazuje, jest to system wspierający zarządzanie infrastrukturą budynkową, tak przynajmniej głosi teoria. A jak wygląda praktyka? U każdego inaczej: jedni wolą zapomnieć, że posiadają takie narzędzie, inni z powodzeniem wykorzystują je w codziennej pracy. Decydujący wpływ mają takie czynniki jak producent i możliwości systemu, oraz wdrażający i jego kompetencje. 

Dynamiczny rozwój technologii otworzył przed nami nowe możliwości, zmieniając podejście do zarządzania infrastrukturą budynkową. Klasyczne systemy BMS ustępują miejsca nowoczesnym rozwiązaniom budowanym pod potrzeby użytkowników budynków. Sprawdźmy zatem zalety najbardziej zaawansowanych systemów BMS, które są dostępne na rynku. 

Integralność to klucz do sukcesu 

Infrastruktura budynkowa dysponuje długą listą systemów branżowych, które mają za zadanie sprawić, aby funkcjonowała ona zgodnie z założeniami. Dodatkową listę systemów posiada użytkownik jako przedsiębiorstwo prowadzące działalność w budynku (ERP, CRM, HR, itp). Każdy z tych systemów generuje pewną ilość informacji i wymaga od użytkownika ich przetwarzania oraz reakcji. Podstawowym zadaniem BMS-u jest integracja systemów budynkowych w taki sposób, aby były widoczne i dawały możliwość sterowania z poziomu jednej aplikacji. Przewagą rozwiązania jest zaawansowana analityka, która powoduje, że integrowane systemy osiągają zakładany cel bez potrzeby ingerencji człowieka. Innym istotnym atutem rozwiązania BMS są możliwości integracyjne z systemami biznesowymi użytkownika budynku. Nowoczesne rozwiązania bezwzględnie muszą dawać użytkownikowi szerokie możliwości integracji posiadanych systemów, nie tylko budynkowych. 

Kompleksowe zarządzanie różnymi parametrami budynku.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której umawiając spotkanie z klientem, automatycznie organizujemy całą obsługę tego procesu w budynku biurowym. Zaczyna się on w momencie tworzenia spotkania w kalendarzu danego klienta pocztowego i zapraszania uczestników. W efekcie BMS wpuści klienta i pokieruje na zarezerwowane wcześniej miejsce parkingowe, informując jednocześnie organizatora spotkania o przybyciu gościa. W tym samym czasie, biorąc pod uwagę takie aspekty jak jakość powietrza, temperatura pomieszczenia, oświetlenie, lub nawet przyzwanie serwisu sprzątającego, zagwarantuje komfortowe warunki zarezerwowanej wcześniej sali konferencyjnej. Takie możliwości dostarczy nam tylko nowoczesne rozwiązanie BMS. 

Inteligencja i automatyzacja łączą siły

Termin „inteligencja” jest dzisiaj mocno nadużywany. Brakuje wyraźnego rozgraniczenia pomiędzy “dostarczaniem informacji i wiedzy”, a “inteligencją”. Inteligentne systemy to takie, które są w pełni zautomatyzowane, również w podejmowaniu decyzji, nie tylko jej egzekucji. W ramach swoich możliwości, systemy BMS dostarczają użytkownikowi czy operatorowi informacji w danych obszarach, np. zużycie energii elektrycznej, stan pracy urządzenia lub informację o wymaganej reakcji. Systemy działają zatem jako wizualizacja zachodzących procesów. Inteligentne rozwiązania same podejmują optymalne decyzje, analizując i uwzględniając w procesie decyzyjnym wszystkie posiadane informacje, połączone z mechanizmami predykcyjnymi.

Dom, biuro, a może dzielnica lub miasto?

Strażnik mocy wkracza do akcji 

Ciekawym przykładem takiego działania może być funkcja strażnika mocy, który widząc wzrastającą na zewnątrz galerii handlowej temperaturę i zbliżającą się perspektywę zagrożenia związanego z  przekroczeniem mocy umownej, wyprzedzi nadchodzącą sytuację i będzie odpowiednio sterował wszystkimi urządzeniami.  Zrobi to jednak w taki sposób, by jednocześnie ominąć zagrożenie oraz by obniżenie komfortu było praktycznie niezauważalne. W tej samej sytuacji klasyczny BMS tylko poinformuje o takim zdarzeniu, często wymagając od użytkownika podjęcia konkretnego działania. Świetnym przykładem jest również monitorowanie pracy urządzeń i systemów. Dzisiejsze rozwiązania dają możliwości organizacji całego procesu. System raportuje zużycie, parametry i koszty do właściwych odbiorców. Może automatycznie raportować należności za energię cieplną i elektryczną przez analizę parametrów pracy. Potem dostosowuje wydajność do faktycznych potrzeb, a także używa tzw. predictive maintenance, dzięki czemu serwisy i modernizację planuje z odpowiednim wyprzedzeniem, wysyłając odpowiednią informację do właściwych osób. Jest to możliwe, gdyż nowoczesny BMS to tak naprawdę wysokiej klasy rozwiązanie IT, które dzięki możliwościom technologicznym, znacznie odbiega od zwykłej automatyki budynkowej

Zarządzanie efektywne jak nigdy dotąd

Podstawowym celem stawianym przed systemami klasy BMS jest sprawne i efektywne zarządzanie infrastrukturą budynkową. Możliwości jakie dają nowoczesne rozwiązania całkowicie zmieniają sposób podejścia oraz myślenia o zarządzaniu obiektami. Wychodzimy poza obszar efektywności oraz sprawności samych urządzeń, poszerzając go o aspekty optymalizacji czasu pracy, a nawet monitorowania i zarządzania procesami odbywającymi się w obszarze całej infrastruktury, nie tylko budynku. Weźmy za przykład firmę produkcyjną, która każdego dnia, w ramach danej lokalizacji obsługuje dziesiątki lub setki elementów taboru. Nowoczesne rozwiązanie BMS, dzięki integracji z systemem ERP, CRM, gwarantują sprawne zarządzanie poszczególnymi etapami obsługi takiego procesu. Zaczynamy od bezobsługowej ewidencji pojawiającego się taboru, przechodzimy przez sprawne kierowanie ruchem i kolejką, a kończymy na weryfikacji załadunku, analizie i raportowaniu całego procesu. Takie rozwiązanie, eliminuje częste problemy obsługi logistyki w ramach zakładów produkcyjnych, zwiększając ich efektywność kosztową oraz procesową. 

Nowoczesny system BMS, to taki, który dopasowuje się do wymogów użytkownika.

BMS dopasowany do indywidualnych potrzeb

Oczywiście każde takie rozwiązanie budujemy wspólnie z klientem, pod konkretne potrzeby. Często w proces zaangażowany jest nasz partner lub nawet firma która obsługuje u klienta jedno z wymienionych rozwiązań biznesowych. Jednak inwestycja szybko się zwraca, a budowane w ten sposób funkcjonalności dają znakomite rezultaty. Innym bardzo ważnym aspektem takich rozwiązań jest ich skalowalność. Klienci zyskują możliwość łatwego łączenia systemów obecnych w ramach rozproszonych obiektów, a budowanie centralnych systemów cieszy się coraz większą popularnością. Korzyściami są już nie tylko optymalizacja finansowa, czy podniesienie efektywności. Coraz częściej pojawiają się argumenty dotyczące standaryzacji procesów oraz adresowania problemów związanych z sytuacją na rynku pracy. Prawidłowa identyfikacja wyzwań, z jakimi zmagają się nasi klienci, jest kluczowym elementem w budowaniu rozwiązania i określa jego finalny kształt. 

1 Gwiazda2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (oddanych głosów: 2 średnia: 4,00 z 5)
Loading...


Zobacz również